Com apunta Alegrí (sense any), el joc a l’escola representa tres papers molt importants, els quals es troben relacionats entre ells i són els següents:
a) El joc com a mitjà
educatiu.
Qualsevol capacitat es desenvolupa millor amb el joc i per tant, podem dir
que el joc és el millor mitjà educatiu per afavorir l’aprenentatge i el
coneixement. Algunes de les capacitats que ajuda a desenvolupar el joc són:
• Desenvolupament físic i psíquic.
• Desenvolupament intel·lectual.
• Desenvolupament social.
• Desenvolupament afectiu.
• Desenvolupament ètic.
b) El joc com a mitjà
d’aprenentatge.
Amb cada joc que realitza un nen implica un entrenament en l’adquisició
d’habilitats, que a més, cada vegada són més complexes i ajuden a sedimentar
els aprenentatges anteriors. Està comprovat que allò que el/a nen/a aprén
mitjançant un joc es trasllada a altres conductes. Així és que podem afirmar
que el joc és una activitat que estimula la intel·ligència.
c) El joc com a recurs
didàctic.
Com ja s’ha fet menció abans, el joc és un dels millors recursos que tenim
els/les docents per educar, però no és la finalitat pròpia de l’educació. El
joc és una ferramenta més que tenim per aconseguir aquest repte, com també
poden ser els esports, els llibres, les proves, etc. El valor didàctic del joc
dependrà de:
• La intervenció del/a
mestre/a, és a dir, el propòsit educatiu que persegueix el/a professor/a en
plantejar cada joc. Això requereix d’una anàlisi previ del joc, una programació
i uns objectius per part del/a docent.
• L’adequació de la
dificultat del joc al desenvolupament i evolució de l’alumne/a.
• L’interés que provoca
el joc en els/es alumnes.
• Les possibilitats de
pràctica ofereix el joc.
Per tant, com diu Alegrí, el joc és molt important en el desenvolupament
dels xiquets, ja que ajuda a que aquests adquirisquen els coneixements d’una
manera divertida i a que comencen a aprendre alguns valors i normes socials. A
més, el joc els permet moure’s lliurement i tanmateix, amb aquest moviment els
infants aprenen d’una manera més amena i natural. L’acció és la forma
d’expressió, desenvolupament, exploració i aprenentatge dels xiquets i és
aleshores que el joc és l’eina més adequada per a ensenyar en l’etapa infantil.
Amb el joc es poden treballar totes les àrees d’educació infantil:
coneixement de si mateix i autonomia personal, comunicació i representació, i
medi físic, natural, social i cultural.
Amb materials com: contes, cançons, dibuixos, joguets, construccions,
disfresses, l’ordinador, la música; es pot fer d’aquestes assignatures,
matèries més divertides i dinàmiques amb les quals els xiquets aprenen jugant. Algunes
activitats en Educació Infantil són:
Encarregat o “rei” del dia: Cada dia un xiquet serà l’encarregat de la classe, açò vol dir que haurà de cantar la cançó de bon dia, passar llista, dir qui ha vingut, qui s’ha quedat a casa... i portarà una medalla, un gomet, o qualsevol cossa que li diferencie com a encarregat.
Il·lustració de textos de tradició oral: L’aprenentatge memorístic dels textos de tradició oral es pot acompanyar amb l’elaboració d’imatges.
Assemblea: Afavoreix l’intercanvi d’opinions i criteris estimula la capacitat comunicativa i enriqueix el seu vocabulari.
· Interacció amb el món físic
·
Àrea de coneixement de si mateix i
autonomia personal
Rellotge rutina: consisteix a representar gràficament les
seqüències temporals (associades a activitats definides) que s’estructura la
jornada escolar.
Encarregat o “rei” del dia: Cada dia un xiquet serà l’encarregat de la classe, açò vol dir que haurà de cantar la cançó de bon dia, passar llista, dir qui ha vingut, qui s’ha quedat a casa... i portarà una medalla, un gomet, o qualsevol cossa que li diferencie com a encarregat.
- Àrea dels llenguatges: comunicació i
representació
Contes: els contes
són instruments d’aprenentatge molt motivadors i atractius per a xiquets i
xiquetes. Amb els contes es poden realitzar moltes activitats educatives i
interessants.
Il·lustració de textos de tradició oral: L’aprenentatge memorístic dels textos de tradició oral es pot acompanyar amb l’elaboració d’imatges.
Dramatitzacions: per mitjà d’elles els xiquets assumeix i representa
distints rols socials que els fan viure situacions reals i imaginàries. Fomenta de forma divertida l’adquisició d’habilitats socials.
Assemblea: Afavoreix l’intercanvi d’opinions i criteris estimula la capacitat comunicativa i enriqueix el seu vocabulari.
· Cultural i artística
Cançons i jocs tradicionals:
Jugant amb els xiquets i cantant cançons tradicionals els apropem a la seu
cultura i al seu entorn.
Instruments musicals:
Amb la música a més de desenvolupar l’oïda musical dels xiquets, els apropem a
una expressió artística més. Amb la música poden interpretar qualsevol
ritme , sentir-ho i ballar.
Presentació de
diferents tècniques plàstiques: pintant, en diversos materials, fent
collages... Fa que els xiquets tinguen gust i interés per experimentar amb
diferents materials, fomentant la seua autoestima al observar la seua obra.
· El tractament de la
informació i competència digital
Jocs d’ordinador
educatius: per mitjà dels jocs d’ordinador els xiquets van coneixent els
components d’un ordinador ( monitor, teclat, cursor, torre...).
· Expressió emocional
Joc de les emocions: Es
desenvolupa en parelles, consisteix en que un dels dos xiquets observe una
làmina amb una emoció, la represente a l’espill i el seu company la
identifique.
- Àrea del medi físic, natural, social i cultural
· Desenvolupament
de la noció logico-matemàtica
Formes geomètriques com
a peces de construcció: utilitzar les formes geomètriques com a peces del
racó de construccions afavoreix la capacitat creativa del xiquet, que a través
de la manipulació reconeix les propietats que les defineixen i van descobrint
altres noves. Del mateix mode possibilita “descobrir” en les construccions
creades, les formes geomètriques.
· Interacció amb el món físic
Eixides a l’entorn:
visites associades al centre d’interés treballat en cada moment: visita al zoo
(tema de l’animals), al parc de bombers (tema de les professions).
Celebració de festes
populars: recrear a l’aula i al centre aquelles festes populars de la
nostra cultura per a que els xiquets les coneguin i les visquen.
· Aprendre a aprendre
Activitats als racons: La informació dels xiquets als distints racons ofereix una organització de l’activitat en petits grups, la qual cosa afavoreix una interacció més propera xiquet/a-xiquet/a. Compartir els diferents materials i jocs, estructurar el joc tenint en compte unes normes, possibilita posar en pràctica allò aprés.
Activitats als racons: La informació dels xiquets als distints racons ofereix una organització de l’activitat en petits grups, la qual cosa afavoreix una interacció més propera xiquet/a-xiquet/a. Compartir els diferents materials i jocs, estructurar el joc tenint en compte unes normes, possibilita posar en pràctica allò aprés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada