D’altra banda, els moments per avaluar, seran els següents: a l'assemblea, a causa que és un moment d'atenció per part dels nens/es i es poden efectuar preguntes curtes i senzilles, alhora que s'observen hàbits, conductes, el llenguatge ... També, mentre juguen s'observarà si el llenguatge, moviments, socialització són correctes i si aquests van millorant amb el temps. Per tant, pot haver-hi altres moments d'avaluació, com quan el nen/a està realitzant activitats, es pot avaluar: la motricitat fina, el control oculo-manual, la capacitat d'evocació, el desenvolupament cognitiu, l'afectiu, el llenguatge...
Pel que fa al registre individual, aquest es farà basant-se en Ruiz Tendero (2012), a partir d’una taula que es compondrà de tres parts:
1- Part introductòria, on apareixen les dades personals del xiquet o xiqueta, així com indicacions del curs i la classe en la qual es avaluat/ada.
2 - Part principal, és a dir, els continguts a avaluar
3- Part qualitativa, en la que es deixarà un espai estructurat per tal d’anotar les observacions.
Un exemple seria:
- Part 1:
Noms i cognoms del alumne/a: | |
Noms dels pares: | |
Data i lloc de naixement: | |
Domicili: | |
Telèfons de contacte pare/mare/tutor: | |
¿Ha assistit a alguna escola infantil (llar d'infants) prèviament? Si No / - Des de quina edat? ___ Anys: | |
Relació amb els altres nens/es a l’escola (afectiu-distant, tranquil-actiu, líder, ...): |
- Part 2:
Criteri d’avaluació | Sí | No |
Accepta les normes del joc | ||
Participa activament en el joc | ||
Respecta i col·labora amb els seus companys i companyes | ||
Col·labora amb la professora o professor | ||
Acceptació, comprensió i aplicació dels diferents jocs | ||
Gaudeix a l’hora de realitzar l’activitat | ||
Presenta dificultats i mostra fatiga a l’hora de realitzar l’activitat | ||
S’esforça per aconseguir un treball personal ben fet en relació amb les diferents activitats | ||
Progressa en la seua psicomotricitat grossa, realitzant carrera, equilibri, bot… | ||
Mostra destresa motora suficient i una bona coordinació dinàmica general i segmentària en la realització de les activitats psicomotrius | ||
Utilitza i explora les seues possibilitats de moviment i desplaçament | ||
Mostra confiança en seues possibilitats motrius, amb actitud per la superació personal i accepta les seues limitacions | ||
Mostra un desenvolupament progressiu en les seues possibilitats motrius i sensitives, en precisió dels seus moviments, en varietat de postures i desplaçament, en la dificultat de les activitats | ||
Mostra amb el seu cos nocions temporals: ràpid-lent, molt temps-poc temps | ||
Aplica la coordinació óculo-podal al patejar, llançar la pilota, etc | ||
Accepta jugar, compartir espais i situacions amb nens/es de sexe diferent del seu | ||
Accepta fer de nou, corregir o completar activitats | ||
Entén la importància del joc com a medi per a gaudir i relacionar-se amb els seus companys/es | ||
Reconeix les situacions de perill i actua adequadament |
- Part 3:
Observacions: _____________________________________
El professor Ruiz (2012), cita a Gil (2004) que explica que cal avaluar els següents ítems:
- Aquells aspectes relacionals, com són les relacions afectives que el nen estableix al llarg de l'escolaritat tant amb els companys com amb els mestres.
- L'adaptació del nen/a a l'escola.
- Totes aquelles actituds, valors i normes que incloguen aspectes importants i susceptibles de posar en relleu la seva maduresa, la seva afectivitat i les seves emocions tant de tipus personal com social.
- Desenvolupament motor i conductes motrius del nen/a de 0 a 6 anys.
Centrant-se en altre aspecte, en aquest projecte hem destacat la importància de l’avaluació de l’activitat docent mitjançant l’autoavaluació. És un acte de reflexió sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge. Permetre al/la docent observar la funcionalitat dels mètodes didàctiques i autocorregir-se si és necessari. Això és un pas cap a un canvi dels valors educatius i una escola que aprèn, es desenvolupa i s’enfoca en l’aprenentatge significatiu i motivador per l’infant. El professor/a ha d’avaluar la planificació i programació de les sessions, a més el desenvolupament del mateix ensenyament: clima d’aula, metodologies, estratègies, activitats, ferramentes d’observació i avaluació.
Simari i Torneiro (2009), comparteixen l’opinió de Santos Guerra citada en l’obra de Camillioni (1998) que “la autoevaluación es un proceso de autocrítica que genera unos hábitos enriquecedores de reflexión sobre la propia realidad. Es decir, es un proceso de problematización sobre la propia práctica profesional.”
- Aquells aspectes relacionals, com són les relacions afectives que el nen estableix al llarg de l'escolaritat tant amb els companys com amb els mestres.
- L'adaptació del nen/a a l'escola.
- Totes aquelles actituds, valors i normes que incloguen aspectes importants i susceptibles de posar en relleu la seva maduresa, la seva afectivitat i les seves emocions tant de tipus personal com social.
- Desenvolupament motor i conductes motrius del nen/a de 0 a 6 anys.
Centrant-se en altre aspecte, en aquest projecte hem destacat la importància de l’avaluació de l’activitat docent mitjançant l’autoavaluació. És un acte de reflexió sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge. Permetre al/la docent observar la funcionalitat dels mètodes didàctiques i autocorregir-se si és necessari. Això és un pas cap a un canvi dels valors educatius i una escola que aprèn, es desenvolupa i s’enfoca en l’aprenentatge significatiu i motivador per l’infant. El professor/a ha d’avaluar la planificació i programació de les sessions, a més el desenvolupament del mateix ensenyament: clima d’aula, metodologies, estratègies, activitats, ferramentes d’observació i avaluació.
Simari i Torneiro (2009), comparteixen l’opinió de Santos Guerra citada en l’obra de Camillioni (1998) que “la autoevaluación es un proceso de autocrítica que genera unos hábitos enriquecedores de reflexión sobre la propia realidad. Es decir, es un proceso de problematización sobre la propia práctica profesional.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada